Články

 

Evidence tržeb



Evidence tržeb – likvidace podnikání, nebo nezbytné opatření proti daňovým únikům?
 
Téma, které poslední dobou hýbe podnikatelskou veřejností – Elektronická evidence tržeb (EET). Detaily ještě nejsou zdaleka jasné, ale celkový koncept i jeho záměry jsou evidentní. Zabránit daňovým únikům, omezit prodej mimo kasu, zvýšit věrohodnost vykazovaných tržeb a díky tomu zvýšit počet plátců DPH a zvýšit inkaso daně z příjmu. Vedlejší efekty? Pravděpodobný krach řady restaurací a malých obchodů.
Velké řetězce o takové opatření usilují už léta. Z jejich úhlu pohledu malé provozovny, v nichž se daňové povinnosti často neplní úplně ideálně, představují nekalou konkurenci. Pro malé obchody a restaurace však může povinnost vykazovat své tržby a platit daně do poslední koruny znamenat konec podnikání.
EET by měla být spuštěna od začátku příštího roku, ale už teď se množí hlasy, že to nejde stihnout. I sám ministr financí Andrej Babiš už konec konců připustil, že ostrý start se možná odloží. Nicméně také jasně deklaroval, že i kdyby se start měl odložit, na spuštění projektu trvá.
Fakta jsou poměrně jasná – cca třicet procent podnikatelů v maloobchodu jsou plátci DPH. Limit obratu pro registraci obratu je jeden milion. Lze poměrně snadno dovodit, že v případě kamenných prodejen se lze jen těžko držet s tržbami pod milionem a zvládnout platit pronájem provozovny, případné zaměstnance a ještě uživit sám sebe. Dá se tedy očekávat, že část prodejů jde zcela mimo kasu a jsou tedy nezatížené daní z příjmu a také se neobjeví v celkovém obratu, který je rozhodný pro povinnost registrovat se k DPH. Další kategorií jsou služby a řemesla. K tomu netřeba mnoho dodávat. Člověk, který by od řemeslníka neslyšel „chcete na to papír?“ by se v Česku hledal dost obtížně.
Elektronická evidence počítá s tím, že obchodník bude mít povinnost informace o transakci ihned odeslat na ministerstvo financí. Zároveň zákazníkovi vydá účtenku s unikátním kódem. Zákazník si tak na portálu ministerstva financí bude moci ověřit, zda je jeho účtenka evidována a obchodník tedy řádně přiznal tržbu. Ve hře je také možnost, že by z účtenky šlo vyčíst, jaký konkrétní zaměstnanec ji vystavil, tudíž by z údajů na účtenkách mělo být možné hlídat například dodržování pracovní doby.
Logickou podmínkou fungování systému je, že zákazník bude účtenku chtít. K tomu mají vést dvě cesty. Jednak je v zákoně dána povinnost účtenku převzít (ovšem podle návrhu zákona za nepřevzetí nehrozí žádná sankce, což je legislativně poměrně nešťastné). A druhá cesta je možná loterie, kdy se vylosuje některý z kódů na účtenkách a majitel příslušné účtenky něco vyhraje.
Evidence tržeb by v prvé řadě měla postihnut restaurace a hotely, další skupiny podnikatelů, zejména z oblasti maloobchodu, přijdou na řadu později. 



Předchozí články

08.12.2014

Kyberhrozby

S roustoucím významem internetu je čím dál naléhavější také význam informačné bezpečnosti. Je to více jak 10 let, co začal...

Integrace EU

Jaký je Vás názor o integraci EU?

Zavřít okno

Zapomenuté heslo?

Chci být členem - Registrace